Gynekologie Třebíč | Gynklinik s.r.o.

Prekancerózy (předrakovinné stavy)

26. února 2012

Prekancerózy zevního genitálu (=dysplázie = přednádorové změny) jsou změny, které předcházejí nádorová onemocnění a jsou způsobené převážně infekcí rizikovým kmenem HPV viru. Jejich diagnostika je založena na tzv. prebiotických metodách (kolposkopie, onkologická cytologie, HPV testace) a histologickém ověření vzorku tkáně. Léčba je závislá na stupni změn a nejčastějším léčebným zákrokem jsou různé techniky konizace.

Tyto buněčné změny jsou ohraničeny pouze na vrstvu epitelu a nemají ještě schopnost metastazovat. Dělíme je na:
- LG léze ("low-grade" lesions) - změny lehkého stupně, které ve většině případů sám organismus ženy dokáže zlikvidovat i bez chirurgického zákroku
- HG léze ("high-grade" lesions) - změny vysokého stupně, které lze ošetřit jednoduchým chirurgickým zákrokem.

Mezi normálním stavem tkáně a zhoubným nádorem se nacházejí právě tyto stavy. Jejich vývoj je postupný (většinou roky) a přechody plynulé.

Nejčastější výskyt prekanceróz je na děložním hrdle. Zde se dělí dle závažnosti na tři stupně - I (lehké), II (střední) a III (těžké) = CIN I, CIN II a CIN III. Diagnóza musí být potvrzena vždy odběrem vzorečku tkáně (biopsie, konizace).

Co dále po potvrzení přednádorových změn?

Po stanovení diagnózy dysplázie Vám lékař navrhne další léčbu. V rozhodování se bere v úvahu stupeň dysplázie, zda plánujete těhotenství nebo jste nyní gravidní, dále věk a další onemocnění.
Změny mírného stupně (CIN I) většinou sledujeme, závažnější léze (CIN II, III) se řeší operačním zákrokem tzv. konizaci. Principem metody je odstranit tyto změny z děložního hrdla a také tímto došetřit okolní tkáň. Při prokázání změn III.stupně (CIN III) Vám bude doporučena dispenzarizace (=pravidené kontroly) v naší ambulanci.

Zdroj: odborná literatura

Ordinační hodinyOrdinační hodiny

Gynekologická ambulance MUDr. Soběslav Uhlíř:
Po14,30 - 18,30
Út8,00 - 14,00
St8,00 - 11,0014,30 - 18,30
Čt8,00 - 11,0014,30 - 18,30
8,00 - 12,00

3/4D ultrazvuky:
Čt8,00 - 12,00

Zákrokový sál:
Út14,00 - 18,00
12,00 - 16,00

Chirurgická ambulance:
13,30 - 17,30

Osobní diář - přihlášení

Zadejte své telefonní číslo, na které Vám bude doručeno heslo pro přístup do aplikace Osobní diář.

PRACOVNÍ ODĚVY ALTREVA
Vyrobilo Vergilio